Tuluza – Przewodnik Turystyczny​

​Tuluza jest stolicą rejonu Midi-Pireneje (fr. Midi-Pyrénées), w południowo-zachodniej Francji. Przecina ją rzeka Garonna. Miejscowość znajduje się mniej niż 100 km od granicy z Hiszpanią, oraz 150 km od Morza Śródziemnego.

W Tuluzie mieszka 1.2 miliona ludzi, dwa razy więcej niż w Krakowie. Pod względem zaludnienia obszar metropolitalny miasta jest czwartym w kraju, po Paryżu​, Lyonie i Marsylii.

Potocznie znana jest jako "różowe miasto" (fr. la ville rose), nazwę swoją miejscowość zawdzięcza charakterystycznej, zabarwionej na różowo cegle, którą użyto podczas budowy wielu budynków w Tuluzie.

Miasto jest znane także z dwóch lokalizacji wpisanych na Światową Listę Dziedzictwa UNESCO – Kanał Południowy (fr. Canal du Midi) oraz Bazylika Świętego Sernina.

Najlepiej odwiedzić to francuskie miasto między majem a październikiem, gdy temperatury wahają się od około 20 – 28°C, a deszcz pada rzadko.

Header image credit: Falcon Photography​

Toulouse

Dlaczego warto odwiedzic Tuluzę?

Mimo znacznego rozwoju ekonomicznego, miasto nie zmieniło swojego charakteru. 

Jest jednym z przyjemniejszych do odwiedzenia miast we Francji, dzięki dobrze zachowanej średniowiecznej historii oraz mocno zakorzenionej lokalnej tożsamości.

Dumą miasta jest lokalny klub rugby, który należy do grona najlepszych drużyn w Europie, oraz miejscowa kuchnia, rozwinięta scena artystyczna i kulturalna.

W Tuluzie znajduje się jeden z większych uniwersytetów we Francji, dzięki czemu miasto posiada stosunkowo młody charakter.

Miasto nie pozbyło się swojego średniowiecznego charakteru – widoczne są dwujęzyczne znaki drogowe w języku francuskim i oksytańskim, ulicy wybrukowane „kocimi łbami”, wyśmienite domy przyozdobione we wieże które niegdyś należały do kupców, którzy wzbogacili się handlem barwnikiem indygo.

Piękne otwarte przestrzenie otoczone marmurowymi budynkami w centrum miasta oraz, które kontrastują z nowoczesnym Muzeum Kosmosu oraz fabryką samolotów Airbus.

Mało kto wie, że w Tuluzie, wraz z rozwojem przemysłu lotniczego, założono znaną na całym świecie Francuską Pocztę Lotniczą.

Image credit: Pierre-Selim​​​

Toulouse

Krótka Historia Miasta

Od czasów Epoki Żelaza dolina rzeki Garonny była obszarem handlu dla ludzi z obszarów Pirenejów, Morza Śródziemnego oraz Atlantyku.

W II wieku w miejscowości stacjonowało Rzymskie wojsko, a w V wieku miasto przeszło w ręce Królestwa Wizygotów, stając się na krótki okres stolicą. W VIII wieku Frankowie podbijając Septymanię, po czym powstało Hrabstwo Tuluzy, częściowo zależne od Karolingów.

W 1229 podpisany został traktat paryski, na podstawie którego włączono miasto do Francji.

Od XIII wieku miasto stało się centrum literackim, po czym fortuna odwróciła się od miasta. Dopiero od XV miasto zaczęło znowu prosperować, biorąc udział w handlu winem Bordeaux, tekstyliami oraz zbożem.

W VI oraz w XVII wieku w mieście wybuchały zamieszki pomiędzy katolikami a kalwinistami. W XVIII znaczne części miasta zostały przebudowane, rozpoczęto także pracę teatrem Grand Rond, kanałem, oraz obszarem handlowym Quai Dillon.

Bitwa pod Tuluzą w 1814 była jedną z ostatnich bitw Wojen Napoleońskich. W pierwszej dekadzie XX wieku do Tuluzy przybyli imigranci z północnej Francji, Włoszech oraz Hiszpanii.

W latach 60-tych przybyli imigranci z Algierii, wybudowano także nowe dzielnice mieszkalne, oraz przesunięto granice miasta.

Kanal Poludniowy

Kanał Południowy

Wspomniany wcześniej słynny Kanał Południowy (Canal du Midi) łączy spokojną rzekę Garonnę ze śródziemnomorskim portem w Sete. Wraz z Canal Latéral à la Garonne, Kanał stanowi część drogi wodnej między Oceanem Atlantyckim a Morzem Śródziemnym. W 1996 roku Kanał wpisano na listę UNESCO. Otwarty w 1681 roku jako Królewski Kanał Langwedocji (Canal Royal de Languedoc) był prywatną inicjatywą poborcy podatków Pierre'a Paula Riquete. Zbudowany został prawdopodobnie, aby ułatwić handel zbożem, gdyż skrócił on podróż z Tuluzy do Sete z 4 dni do 32 godzin Pozniej, z kanału korzystano także aby przewozić pasażerów.

Budowa Kanału trwała 15 lat, nad projektem pracowało około 12 tysięcy robotników – był to jeden z większych projektów budowlanych XVII wieku. W okolicach Nissan-lez-Enserune trakt wodny prowadzi pod wzgórze, tunelem o długości prawie 200 m, co było nowatorskim jak na te czasy rozwiązaniem budowlanym.

Pod 200 latach funkcjonowania kanału, na znaczeniu wzrósł transport drogowy oraz kolejowy. W drugiej połowie XIX wieku, kanałem gospodarowało przedsiębiorstwo kolejowe, co przyspieszyło jego upadek, na co wpływ miało także usprawnienie kolei.

W dzisiejszych czasach kanał używany jest głównie do celów rekreacyjnych, jako zródło wody, oraz atrakcję turystyczną. Latem można wybrać się w rejs wycieczkowy kanałem, znaleźć można także pływające hotele, oraz nastrojowe restauracje na statkach. Wzdłuż brzegów kanału znajdują się kręte ścieżki, które pozwalają na relaksującą jadę na rowerach, łyżworolkach, oraz spacerowanie.

Starannie wybrukowano ponad 50 km ścieżek od Tuluzy w kierunku Avignonet-Lauragais.

Image credit: Fran Babcock

Bazylika Świętego Sernina

Bazylika Świętego Sernina

Bazylika Świętego Sernina jest jednym z bardziej rozpoznawalnych budynków w mieście. Obiekt był poprzednio znany jako Opactwo Świętego Sernina, lecz z wyjątkiem kościoła nie zachowały się żadne inne budynki, które wchodziły w skład opactwa. Obecny kościół wybudowano w miejscu poprzedniej bazyliki, w której złożono ciało patrona. Przeniesiono je później do benedyktyńskiego opactwa w Saint-Hilaire, w departamencie Aude.

Święty Sernin, lub Saturnin, był pierwszym biskupem Tuluzy. Do historii zapisał się jako męczennik chrześcijański, który został zamordowany w czasie prześladowań chrześcijan, gdy odmówił złożenia ofiar rzymskim bogom. Jego kult rozprzestrzenił się na terenie Francji oraz Hiszpanii, na początku V wieku biskupowie Sylwiusz i Eksuperiusz wznieśli bazylikę na jego cześć.

Budynek jest doskonałym przykładem romańskiej architektury romańskiej we Francji, jest jednym z największych kościołów pielgrzymkowych. Zbudowany jest w większości z cegły, a kamień użyto do wzmocnienia struktury budynku w miejscach takich jak kolumny, podpory oraz okna. Bazylika posiada pięć naw, oraz transept składający się z trzech naw. Prezbiterium oraz część transeptu otoczone jest wieńcem mniejszych, półkolistych kaplic. Główna część świątyni składa się z jedenastu przęseł, uwieńczona jest ona wieżą, która posiada widoczne akcenty gotyckie.

Zwiedzając kościół warto zwrócić uwagę na tympanon przedstawiający zmartwychwstanie Chrystusa, granitowe płaskorzeźby, oraz XIV kryptę.

Image credit: Pistolero31

 


Cité de l'espace

Cité de l'espace (Kosmiczne Miasto)

Poza centrum miasta znajduje się muzeum na świeżym powietrzu poświęcone eksploracji kosmosu. Otwarte zostało w 1997 roku i przyciąga około 200 tysięcy zwiedzających co roku.

Do największych atrakcji należy prawdziwej wielkości model rakiety kosmicznej Ariane 5 (55 metrów), radzieckiej stacji kosmicznej Mir oraz statek kosmiczny Sojuz. Na terenie obiektu znajduje się także duże planetarium w którym odbywają się prezentacje w trakcie dnia.

Najmłodszym spodobają się interaktywne atrakcje, takie jak centrum sterowania Ariane 5, oraz Terradome, która jest przedstawia historię kosmosu i układu słonecznego. Znajduje się tutaj także kino w którym pokazywane są filmy o kosmosie takie jak Hubble 3D oraz Space Station 3D, który nakręcono na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Znajduje się tutaj także obszar zbudowany specyficznie z myślą od dzieciach we wieku od 6 to 12 lat, la Base des Enfants. Nauczyć się mogą one o tym jak działa grawitacja, jak płynie czas, o fazach księżyca oraz wielu innych aspektach wszechświata.

Ciekawostką jest, że w 2003 roku rozpoczął się tutaj 13 etap wyścigu kolarskiego Tour de France. Możesz zawsze zabrać swój rower ze sobą promem i odtworzyć ten fragment wyścigu we własnym czasie!

Image credit: David Santaolalla​

 


Kościół Jakobinów

Kościół Jakobinów (Dominikanów)

Kościół dominikański (Église des Jacobins) wchodzi w skład większego kompleksu klasztornego, który znajduje się w historycznym centrum miasta. Ten imponujący budynek zbudowano w 1215, jako jeden z pierwszych dla tego zakonu, w celu głoszenia Ewangelii oraz walki z herezjami Katarów.

Budynek w całości wybudowany jest z cegły i stanowi przykład francuskiej architektury gotyckiej oraz za jeden z piękniejszych kościołów dominikańskich w Europie. Imponujące są wymiary budynku, oraz przestrzeń wewnątrz głównej nawy. Mierzy ona 80 metrów długości, 20 metrów szerokości oraz jest wysoka na 28 metrów. Kolumny podpierające dach, które tworzą "palmę" uznawane są za jedne z wyższych w architekturze gotyckiej. Budynek wydający się z zewnątrz na masywny z wewnątrz sprawia wrażenie strzelistego i wyższego niż w rzeczywistości.

Dzwonnica znajduje się na północnej stronie kościoła, i ma 45 metrów wysokości. Została zbudowana pod koniec XIII wieku w stylu podobnym do Bazyliki Świętego Sernina. Wysmukła, ośmioboczna wieża posiada cztery piętra i zdobiona jest licznymi drobnymi detalami w klasycznym dla gotyku stylu.

Wewnątrz kościoła przechowywane są relikwie Świętego Tomasza z Akwinu.

Image credit: Pistolero31


ZOSTALIŚMY NAGRODZENI​​

Jesteśmy dumni, że nasza dobra praca została zauważona i kolejny raz zostaliśmy uznani za Wiodącego Operatora Promowego w Europie i na Świecie w 2016 roku (World and Europe's Leading Ferry Operator 2016) w ramach World Travel Awards. Tytuł Wiodącego Operatora Promowego w Europie utrzymujemy od 5 lat, natomiast tytuł Wiodącego Operatora Promowego na Świecie utrzymujemy od 6 lat.
awards​​​​​​