Historia Norfolkline

Przez wiele lat nazwa Norfolkline była wręcz synonimem przepraw promowych z Francji do Anglii, zanim jednak firma Norfolkline połączył się z DFDS w czerwcu 2010 obsługiwała połączenia promowe przez ponad 50 lat. Obchodząc 150 lat DFDS, cofnijmy się kilka dekad wstecz, aby poznać historie marki Norfolkline, która do dzisiaj jest rozpoznawalna przez wielu podróżujących przez Kanał La Manche.

Powstanie Norfolkline

Początki Norfolkline sięgają połowy ubiegłego stulecia, kiedy to młody holenderski eksporter L. Remeeus produktów rolniczych zaczął przewozić towary małymi motorówkami przez południowy rejon morza północnego z Vlaardingen, niedaleko Rotterdamu do angielskiego Colchester. Firma została oficjalnie założona w 1961 roku, początkowo używając jedną łódź motorową pod nazwą Superior Traider. W 1969 do floty Norfolkline dołączył towarowy prom typu ro-ro Duke of Holland. Firma została przejęta przez korporacje Unilever Group, która po niedługim czasie sprzedała ją firmie Maersk.

Promy z Dover do Dunkierki

W marcu 2000 roku znana przez wszystkich trasa promowa Dover-Dunkierka została otwarta używając początkowo statku Northern Merchant, lecz niedługo ze względu na popyt dodano dwa statki siostrzane.

Prom Norfolkline na tle białych klifów w Dover

Nowe promy dla Norfolkline

Wraz z olbrzymim wzrostem popytu w 2003 firma Samsung na zlecenie Norfolkline zaczęła budowę statków Maersk Dunkerque, Maersk Delft i Maers Dover. Każdy z tych statków oferował ponad 2.000 metrów dla pojazdów na trzech poziomach oraz luksusowe pomieszczenia dla pasażerów zaprojektowane przez Steen Friis Hansen. Pomieszczenia składały się z panoramicznych okien, eleganckiego umeblowania, oraz wielu dzieł sztuki. W tym samym czasie dodano także równie komfortowe salony dla kierowców pojazdów ciężarowych.

Atutem Norfolkline była punktualność, przyjemne wnętrza, oraz wysoki standard przepraw dzięki czemu firma zdominowała przeprawy przez Kanał La Manche.

Zaparkowany TIR z naczepą Norfolkline na tle mostu

Współpraca DFDS i Norfolkline

W 2005 Norfolkline zaczęło oferować przeprawy przez Morze Północne, oraz przez Morze Irlandzkie. 

W 2010 rozpoczęła się współpraca z DFDS Tor Line, gdy Norfolkline wynajmowała powierzchnie towarową na statkach na trasach między Esbjerg, Harwich i Immingham. Dodatkowo DFDS kupiła firmę Norfolk Line Containers. 

Współpraca zacieśniła się na wskutek wysokiej renomy w krajach Beneluksu, UK, Irlandii i Skandynawii.

Połączenie się DFDS i Norfolkline pod nazwą DFDS Seaways

Po długich negocjacjach 21 czerwca 2010 oficjalnie ogłoszono, że Norfolkline łączy się z DFDS, na skutek czego flota DFDS zwiększyła się do 48 statków oraz 2,500 naczep. Firmy oraz ich spółki zależne połączyły się pod wspólna nazwa DFDS Seaways, zaś lądowe ramię logistyczne nazwano DFDS Logistics.

Nowy wygląd i nazwy promów

Częścią procesu było przemalowanie statków na kolory charakterystyczne dotąd dla DFDS Tor Line – ciemno-niebieskie kadłuby i kominy. Zmieniona także konwencje nazewniczą statków, nadając statkom „nazwisko” Seaways. W, wielu statkom nadano także bardziej „przyjazne” nazwy. Maersk Importer oraz Maersk Exporter nazwano Hibernia Seaways oraz Scotia Seaways.

Nazwy czterech statków kursujących na trasach Kopenhaga-Oslo oraz Newcastle-IJmuiden przemianowano zastępują „… of Scandinavia”, skutkując nazwami takimi jak King Seaways oraz Princess Seaways. Po raz pierwszy od XIX wieku, firma DFDS posiadała teraz jednakowy branding pokrywający całą flotę.

Sukces po włączeniu Norfolkline do DFDS

W 2011 DFDS zatrudniało 5.000 pracowników w 20 krajach i obsłużyło 4.3 miliona pasażerów oraz 22 miliony kilometrów towarów na 25 trasach. 

Zintegrowane dawne trasy promów Norfolkline oraz trasy przez Morze Północne doprowadziły do znacznego rozwoju firmy, który kontynuowany jest po dzień dzisiejszy.

ZOSTALIŚMY NAGRODZENI​​

Jesteśmy dumni, że nasza dobra praca została zauważona i kolejny raz zostaliśmy uznani za Wiodącego Operatora Promowego w Europie i na Świecie w 2016 roku (World and Europe's Leading Ferry Operator 2016) w ramach World Travel Awards. Tytuł Wiodącego Operatora Promowego w Europie utrzymujemy od 5 lat, natomiast tytuł Wiodącego Operatora Promowego na Świecie utrzymujemy od 6 lat.
awards​​​​​​